انتخاب رشته مدیریت

انتخاب رشته مدیریت

انتخاب رشته مدیریت در سال‌های اخیر، با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است؛ چه برای مقطع کارشناسی که در گروه علوم انسانی، هم‌پای رشته حقوق در نظر گرفته می‌شود؛ و به‌خصوص در مقطع کارشناسی ارشد که دارندگان مدرک کارشناسی در رشته‌های گوناگون را جذب خود کرده است.

انتخاب رشته مدیریت

درباره رشته مدیریت

رشته مدیریت شامل مطالعه شیوه برنامه‌ریزی، هدایت و بهره‌برداری از عملکردها و فعالیت‌های شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات است. هدف یک مدیر، دستیابی به اهداف تعیین شده مجموعه‌ای است که در آن منصوب شده است.

هدف اصلی این رشته تحصیلی، آشنایی با تئوری‌های مدیریت و سازمان و کاربرد آن در توسعه، ساختار و عملکرد مجموعه‌های کوچک و بزرگ است. همچنین یک مدیر به صورت عمومی باید توانمندی توسعه راه حل‌های کارآمد و موثر را در ارائه کالاها و خدمات مجموعه خود به دست آورد.

از جمله کارکردهای اصلی یک مدیر: برنامه‌ریزی، هماهنگی و کنترل فعالیت‌های یک سازمان و حل مشکلات و تعارضات مربوط به عملکرد این فعالیت‌هاست.

گرایش‌های رشته مدیریت

گرایش‌های رشته مدیریت

این رشته در مقاطع مختلف دارای گرایش‌های متنوع و گسترده‌ای است و به همین خاطر، طیف متنوعی از سلایق را پوشش می‌دهد.

گرایش‌های مقطع کارشناسی

برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی، از هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی می‌توان وارد شد و از این نظر، مدیریت یک رشته شناور محسوب می‌شود.

شایان ذکر است درس‌های مقطع کارشناسی این رشته مانند سایر رشته‌های دانشگاهی شامل دروس عمومی و دروس پایه است و به صورت تخصصی، شامل دروس مشترک (تمام گرایش‌های مدیریت) و دروس تخصصی (هر گرایش) است.

درس‌های پایه این رشته عبارتند از:

  • ریاضیات پایه
  • اقتصاد خرد و کلان
  • اصول حسابداری ۱ و ۲
  • آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت ۱ و ۲
  • روش تحقیق در مدیریت

از جمله دروس اصلی این رشته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبانی سازمان و مدیریت
  • مدیریت رفتار انسانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • تحقیق در عملیات ۱ و ۲

مدیریت دولتی

مدیریت دولتی با نام پیشین مدیریت امور اداری و نام جدید حکمرانی، رشته‌ای است که دیدگاه دانشجویان خود را نسبت به مسائل کلان، توسعه می‌دهد. بر خلاف باور عمومی، دانش‌آموختگان این رشته ضرورتاً جذب دولت نمی‌شوند، بلکه با توجه به اطلاعاتی که درباره ساختارهای کلان و دولتی کسب می‌کنند؛ می‌توانند به عنوان یک مدیر در بخش‌های مختلف فعالیت کنند، ضمن اینکه تسلط قابل توجهی به عملکرد دولت پیدا کرده‌اند و به همین جهت، در تعامل کسب و کار خود با بخش دولتی، موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد.

این رشته نیز دارای درس‌های تخصصی همچون مدیریت تحول سازمانی، سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روش‌ها، چالش‌های مدیریت دولتی، مدیریت توسعه، مدیریت تطبیقی تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری و حقوق اداری است.

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی یکی از پرطرفدارترین گرایش‌های مدیریت در مقطع کارشناسی محسوب می‌شود. این رشته به افرادی پیشنهاد می‌شود که قصد دارند در بخش خصوصی به فعالیت بپردازند.

از جمله دروس تخصصی این گرایش، می‌توان به مباحثی همچون بازاریابی، مدیریت استراتژیک، سیاست‌های پولی و مالی، سیستم‌های خرید و انبارداری، پول و ارز و بانکداری و بازرگانی بین‌الملل اشاره کرد.

مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به حضور در بازارها و مجموعه‌های مالی و اعتباری هستند، جذابیت دارد. از آن جمله می‌توان به بازار بورس اوراق بهادار، بانک‌ها و مجموعه‌های بیمه اشاره کرد. همچنین در سطح کلان هر شرکت و سازمان، نیاز به حضور یک مدیر مالی وجود دارد که سیاست‌های مالی آن مجموعه را تنظیم می‌کند.

مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی به صورت ویژه برای افرادی طراحی شده است که قصد حضور در مجموعه‌های تولیدی را دارند. در این رشته، به صورت ویژه با مدیریت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و مسائل مربوط به خط تولید آشنا خواهید شد.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد

همانطور که مشاهده می‌کنید، برخی از گرایش‌های مدیریت به صورت مشترک در گروه‌های مختلف ارائه می‌شوند. در این قسمت، فهرستی از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت را مشاهده می‌کنید:

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

  • مدیریت دولتی گرایش خط مشی‌گذاری عمومی
  • مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول
  • مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی
  • مدیریت دولتی گرایش مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت دولتی گرایش بودجه و مالیه عمومی
  • مدیریت دولتی گرایش طراحی سازمان‌های دولتی
  • مدیریت دولتی گرایش مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

  • مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌المللی
  • مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی
  • مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
  • مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی

  • مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات
  • مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات
  • مدیریت صنعتی گرایش مدیریت عملکرد
  • مدیریت صنعتی گرایش مدیریت زنجیره تامین
  • مدیریت صنعتی گرایش مدیریت کیفیت و بهره‎‌وری
  • مدیریت صنعتی گرایش مدیریت پروژه

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت دانش
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش هوشمندی کسب و کار
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات

گرایش‌های مقطع دکتری

گرایش‌های مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی

  • دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری عمومی
  • دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت تطبیقی و توسعه
  • دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی
  • دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی

گرایش‌های مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی

  • دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی
  • دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت سیاست‌گذاری بازرگانی
  • دکتری مدیریت بازرگانی گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی

فرصت‌های شغلی رشته مدیریت

این رشته، یکی از گسترده‌ترین بازارهای کاری را دارد؛ چرا که در هر مجموعه‌ای، از یک تا چند مدیر نیاز است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مدیر اجرایی
  • مدیر خدمات اداری
  • سرپرست مجموعه
  • مدیر بازرگانی
  • مدیر بانک
  • تحلیلگر بودجه
  • مشاور بازرگانی
  • متخصص استخدام
  • مدیر عملیات
  • مدیر منابع انسانی
  • تحلیلگر کسب و کار
  • مشاور مدیریت
  • مدیر روابط عمومی
  • مدیر خرید
  • مدیر فروش
  • مدیر آموزش

نمایش محتویات 102550100جستجو:

رشتهدانشگاهنوع پذیرش
مدیریت بازرگانیدانشگاه تهرانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه اصفهانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه اصفهانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شهیدبهشتیروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه علامه طباطباییروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه علامه طباطباییشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه فردوسی مشهدشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه فردوسی مشهدروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شیرازروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شیرازمحروم-بومي کهگيلويه وبويراحمد
مدیریت بازرگانیدانشگاه شاهدروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه یزدروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه محقق اردبیلیروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه علم و فرهنگغیر انتفاعی
مدیریت بازرگانیدانشگاه شهيدباهنر-کرمانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شهيدباهنر-کرمانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شهيدباهنر-کرمانمحروم-بومي جنوب استان کرمان
مدیریت بازرگانیدانشگاه مازندرانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه مازندرانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه هرمزگان -بندرعباسشبانه
مدیریت بازرگانیموسسه غيرانتفاعي ارشاد-دماوندغیر انتفاعی
مدیریت بازرگانیدانشگاه بجنوردروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه غيرانتفاعي خيام -مشهدغیر انتفاعی
مدیریت بازرگانیدانشگاه کاشانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه کاشانشبانه
مدیریت بازرگانیموسسه غيرانتفاعي ال طه/ويژه خواهران /غیر انتفاعی
مدیریت بازرگانیدانشگاه سمنانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه سمنانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه زنجانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه گیلانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه گیلانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه قمروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شهیدچمرانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه شهیدچمرانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه کردستانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه گلستانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه رازیروزانه
مدیریت بازرگانیدانشکده حضرت معصومه /ع/روزانه
مدیریت بازرگانیدانشکده حضرت معصومه /ع/شبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه بوعلی سیناروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه خليج فارس -بوشهرروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه پيام نوراستان اصفهان -مرکزاصفهانپیام نور
مدیریت بازرگانیدانشگاه پيام نوراستان تهرانغربپیام نور
مدیریت بازرگانیدانشگاه گنبدروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه ولي عصر/عج /-رفسنجانروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه ولي عصر/عج /-رفسنجانشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه اروميهروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه ولايت -ايرانشهرروزانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه ايلامشبانه
مدیریت بازرگانیدانشگاه ايلامروزانه

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه