معرفی و انتخاب رشته مدیریت بازرگانی

معرفی و انتخاب رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی در کنار مدیریت دولتی از گرایش‌های جذاب رشته مدیریت است که علاقمندان فراوانی هم دارد. این رشته از مهم‌ترین بخش‌های مدیریتی در یک شرکت تجاری است. «مدیر بازرگانی» به طور طبیعی و قطعی فردی است که نقش اساسی در بازده یک شرکت دارد و گاه حیات کسب و کار وابسته به اوست. پس، در انتخاب رشته مدیریت بازرگانی بیشتر دقت کنید!

مدیریت بازرگانی رشته‌ای است که به سازماندهی ، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی انواع مختلف فعالیت‌های تجاری اختصاص می‌یابد. برنامه‌های درسی مهارت‌های اساسی لازم برای اداره یا مدیریت یک تجارت را آموزش می‌دهد. به همین دلیل است که در هر صنعت ، انواع مختلفی از مشاغل ، رشته‌های تجاری و مدیریت پیدا خواهید کرد.هدف از این رشته عبارت است از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راه حل‌های مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات اتخاذ شده است.  این گرایش از قدیمی‌ترین گرایش‌های مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان‌های دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش‌های مختلف و در دانشگاه‌های گوناگون کشور گسترش یافته و هم‌اینک در غالب دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می‌گردد.  این رشته دارای گرایش‌های مختلفی می‌باشد که عبارتند از: بازاریابی، بازاریابی بین الملل، مدیریت تحول، مالی، بیمه، بازرگانی بین الملل و … 

آشنایی با رشته مدیریت بازرگانی

به عنوان مدیر بازرگانی ، مسئولیت اصلی مدیریت وظایف اداری برای یک تجارت به شما داده می‌شود. یک شرکت ممکن است از شما انتظار داشته باشد که به برنامه بازاریابی خود کمک کند. همچنین ممکن است یک شرکت بخواهد شما تجزیه و تحلیل بودجه را انجام دهید تا راه‌هایی را پیدا کنید که شرکت بتواند هزینه‌ها را کاهش دهد. شما باید درک درستی از روش‌های حسابداری ، بازاریابی و اداری داشته باشید که برای اجرای یک تجارت لازم است.

رشته مدیریت بازرگانی

انتخاب رشته مدیریت بازرگانی برای علاقه مندان آن با توجه به آینده شغلی روشنی که دارد توانسته است به بهبود شرکت‌ها و مؤسسات مالی و بازرگانی کمک شایانی نماید. پس لازم است به عنوان یک دانشجوی خواهان فعالیت در این زمینه، دارای روحیه مدیریتی و اقتصادی باشید!

در این رشته دانشجویان با فراگیری نظریه‌های نوین مدیریت بازرگانی خواهند توانست به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و از طریق تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی، به اداره موفقیت آمیز سازمان‌ها کمک کنند.

نقش مدیریت بازرگانی در کسب و کار

مدیریت بازرگانی و مدیریت کسب و کار رشته‌هایی هستند که به سازماندهی، تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی انواع مختلف فعالیت‌های تجاری اختصاص می‌یابد. برنامه دانشگاهی این رشته، مهارت‌های اساسی لازم برای اداره یا مدیریت یک کسب‌و‌کار را آموزش می‌دهند. به‌همین دلیل است که در هر صنعت، انواع مختلفی از مشاغل، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته را می‌بینید.  بنابراین، خواه شما می‌خواهید برای یک شرکت بزرگ کار کنید، یا در یک فروشگاه بزرگ و هایپرمارکت، می‌توانید مطمئن باشید که یک مدرک در کسب و کار و مدیریت مهارت‌ها و تئوری مورد نیاز یک حرفه موفق را به شما آموزش می‌دهد. 

گرایش‌های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های متعددی است. بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه ۲۴ تیر ۱۳۹۴) این گرایش‌ها عبارتند از:

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین المللی  (بازاریابی بین المللی)
  • تجارت الکترونیکی
  • مدیریت استراتژیک
  • بازرگانی داخلی
  • کارآفرینی

تا پیش از این، سه گرایش‌ مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایش‌های این رشته بوده است.

شناخت رشته مدیریت بازرگانی

گرایش‌های دکتری مدیریت بازرگانی

  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت سیاست گذاری بازگانی
  • رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان این رشته به واسطه‌ی شناخت کافی از کسب و کارها و طریقه‌ی ایجاد تجارت موفق، شانس بالایی جهت موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به مباحث مربوط به بازار، تدوین استراتژی‌های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آن‌ها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان آشنایی لازم را دارند. از این جهت تونایی استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان‌ها را دارند و می‌توانند به خوبی در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول به کار شوند. یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. البته انتظار می‌رود این فارغ التحصیلان در کنار کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، پس از کسب تجارب کافی بتوانند مسئولیت‌های بیشتری را در سطوح بالای سازمان‌ها برعهده گیرند.  برخی از مشاغل مربوط به این رشته: 

  • مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی
  •  فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)
  • فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکت‌ها
  • واحد فروش سازمان ها
  •  فعالیت در حوزه بیمه، امور مالی و بانکداری، تجارت الکترونیک

رتبه‌های قبولی کنکور

در جدول زیر، رتبه‌های قبولی کنکور سراسری سال ۱۳۹۶ درج شده است:نمایش محتویات 102550100جستجو:

نام دانشگاهرتبه در منطقهمنطقه کنکور
دانشگاه تهران201منطقه 1
دانشگاه علامه طباطبايي – تهران211منطقه 1
دانشگاه شهيد بهشتي – تهران254منطقه 1
دانشگاه شهيد بهشتي – تهران272منطقه 1
دانشگاه تهران313منطقه 1
دانشگاه علامه طباطبايي – تهران355منطقه 1
دانشگاه شهيد بهشتي – تهران370منطقه 1
دانشگاه تهران381منطقه 1
دانشگاه علامه طباطبايي – تهران401منطقه 1
دانشگاه تهران459منطقه 1

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه